Tweede aanmaning
Je factuur is niet betaald, ondanks de eerste aanmaning. Nu is een tweede aanmaning noodzakelijk. Na een eerste herinnering ontving je nog geen betaling. Je ontving ook geen reactie dat er iets mis was met de factuur of de levering. Nu kun je er wel van uit gaan dat er geen vergissing meer in het spel is.
Je zet een wat steviger toon in. Met deze brief stel je de debiteur een laatste termijn van 3 dagen om alsnog te betalen. Je kondigt ook aan dat er rente en kosten verschuldigd zullen zijn.
Wat moet je zelf invullen
Je moet duidelijk aangeven dat het de tweede aanmaning is. Daarbij verwijs je dus naar de oorspronkelijke factuur en naar de vorige aanmaning. Dit is van belang om in een volgende stap duidelijk te maken dat er geen vergissing mogelijk is. Als er meer facturen open staan voeg ze dan direct samen in deze tweede aanmaning.
Samenvatting
Bevat bepalingen over:
- Overzicht openstaande post(en);
- Verzoek binnen drie dagen te betalen.
Context
Je gebruikt dit document in de volgende situatie:
Niet iedere factuur wordt correct op tijd betaald. Na een eerste vriendelijke herinnering kun je besluiten tot een tweede aanmaning of formele aanmaning. Die laatste is noodzakelijk om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te kunnen brengen. Lees hiervoor ons stappenplan: een vordering betaald krijgen met daarin informatie over het debiteurenproces.
Reviews
Er zijn nog geen reviews.