Foto’s film en de AVG

Mag ik foto’s en filmpjes gebruiken, die ik heb gemaakt

In algemene zin kan je beeldmateriaal gebruiken. Is het beeld gemaakt in jouw bedrijf, vraag dan toestemming aan de medewerkers.

Algemene regels van de AVG

Over het publiceren van foto’s en filmpjes onder de AVG bestaan veel misverstanden.

Daarom hier vier vuistregels hoe je daar mee om moet gaan.

Herkenbaar in beeld?

Allereerst: het gaat er om of mensen herkenbaar in beeld zijn. Een foto van een klantenbijeenkomst waarop iedereen op de rug gefotografeerd is, valt niet onder de AVG.

Foto’s op de website of op een social media account van het bedrijf van het jaarlijkse ski-uitje waarop iedereen met mutsen en skibrillen onherkenbaar is: geen AVG.

Huishoudelijk gebruik

De tweede vuistregel: als mensen herkenbaar op de foto, of het filmpje staan, is het delen voor zogenaamd huishoudelijk gebruik toegestaan.

WhatsApp Logo

Als bijvoorbeeld een club vrienden foto’s in een WhatsApp groep deelt valt dit niet onder de AVG. Hetzelfde geldt voor een groep collega’s die foto’s delen van het laatste teamuitje: de AVG is niet van toepassing.

Geoorloofd doel

Ten derde: bepalend wat is het doel van de openbaarmaking?
Als er mensen herkenbaar op beeld staan en je gaat die openbaar maken op bijvoorbeeld een website, nieuwsbericht, social media etc, dan is de AVG van toepassing.

De eerste vraag is dan: wat is het doel van het publiceren?
Als het publiceren van de foto’s een journalistiek doel heeft dan is dat in Nederland toegestaan. Het begrip journalistiek mag je breed interpreteren. Je hoeft geen perskaart te hebben om hieronder te vallen. Ook de webmaster van de sportvereniging die foto’s van wedstrijden op de site plaatst valt onder het begrip voor journalistieke doeleinden. Het persbericht naar de lokale krant met een foto van alle medewerkers voor het nieuwe pand: journalistiek doeleinde.
Je mag dus naar hartenlust fotograferen en publiceren zonder toestemming als het een journalistiek doel heeft.

Toestemming vragen

De vierde vuistregel: ga je de foto’s of filmpjes met herkenbaar mensen in beeld publiceren en dient dat geen journalistiek doel dan moet je toestemming vragen. Als je bijvoorbeeld regelmatig posts op facebook maakt ter promotie van je bedrijf, of je zet foto’s van medewerkers op je website, dan is de AVG van toepassing. Het is als organisatie verstandig om dan expliciet toestemming te vragen aan de medewerkers.
Hou er rekening mee dat de toestemming altijd weer ingetrokken mag worden. Als degene die op de foto staat de toestemming intrekt mag je geen foto van hem of haar meer gebruiken. Je moet het ook makkelijk maken om de toestemming weer in te trekken.
Het is verstandig om per categorie toestemming te vragen. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld geen bezwaar als zij herkenbaar op de bedrijfswebsite staan, maar willen niet herkenbaar op facebook. In de voorbeeldbrief kunnen je medewerkers daarom per categorie toestemming geven.

Portretrecht

Naast verzet op grond van de privacyregelgeving kan iemand zich ook beroepen op zijn portretrecht. Dat is een begrip uit het auteursrecht. Personen met een redelijk belang kunnen zich verzetten tegen gebruik van hun portret. Dat kunnen ze zeker als ze normaal gesproken geld kunnen verdienen met hun foto. Bijvoorbeeld omdat ze bekende Nederlander zijn. Een redelijk belang kan van alles zijn, zoals bijvoorbeeld dat je op een foto staat in een context die heel negatief is.

We hebben twee brieven voor onterecht gebruik van je foto:

Nico Mookhoek

Over de auteur

Nico Mookhoek is jurist en gecertificeerd privacy professional (CIPP/E). Hij helpt organisaties bij hun privacyvraagstukken: implementatie van de AVG, bewustwordingsprogramma’s voor medewerkers, ondersteuning bij het formuleren van privacy beleid en het uitvoeren van privacy audits.

mookhoek@nmla.nl
https://www.nmla.nl/

0
Je winkelmandje