Verkoopbemiddeling onderneming
Een onderneming staat te koop of zoekt een deelname. Deze overeenkomst regelt de verkoopbemiddeling door een adviseur. Je kan je bedrijf zelf verkopen, maar vaak is het verstandig hier een adviseur bij in te schakelen. Die kan dat kandidaat-kopers benaderen. Vaak heeft een gespecialiseerde adviseur een eigen netwerk in de branche. Bovendien kan een adviseur je helpen bij het bepalen van een reële verkoopprijs. De verkoop van een onderneming is bovendien vaak emotioneel voor de verkoper. Door een adviseur in te schakelen kan iemand met meer afstand de onderhandelingen voeren.
Wat moet je zelf opnemen in deze overeenkomst
Je moet de gegevens van de onderneming opnemen. De overeenkomst gaat uit van een startbedrag en een succesfee. Die staat niet vast, dus je moet iets bedenken dat in verhouding staat met de waarde van transactie. Als je niet bij de beroepsorganisatie bent aangesloten moet je de verwijzing naar de algemene voorwaarden schrappen.
Samenvatting
Bevat bepalingen over:
- vergoeding;
- de manier waarop omgegaan moet worden bij niet doorgaan;
- geheimhouding van de informatie;
- exclusiviteit;
- juistheid van de informatie;
- AVG bepalingen.
Context
De verkoop van een onderneming is een grote stap. Dat geldt voor de verkoper, maar ook vaak voor de koper. Er moet veel informatie beschikbaar worden gesteld. Er spelen dus veel zaken ten aanzien van geheimhouding. Belangrijk is vooral het vertrouwen tussen de partijen. Een goede adviseur begeleidt dat proces. Deze overeenkomst voor verkoopbemiddeling is er om die adviseur aan te stellen.
Bij een bemiddelingsovereenkomst voor de verkoop van een onderneming komt er een tussenpersoon voor de verkoop van de onderneming. Die kan dan bemiddelen namens de onderneming. Zo is er een partij die tijd en aandacht kan besteden aan de verkoop. Meestal is de betaling een basisbedrag en een succesfee.
Als een onderneming een behoorlijke waard heeft dan kan je beter een adviseur inhuren. Vermoedelijk is de opbrengst dan hoger. Je hebt dan een adviseur die voor jou verschillende kopers kan benaderen. Door meer potentiële kopers te benaderen stijgt de prijs. Ook zal een externe partij jouw informatie kunnen beoordelen en dus verbeteren.