Privacyregeling voor personeel
Als werkgever verzamel en bewaar je veel privacygevoelige informatie. Het betreft persoonsgegevens van je medewerkers, personeel, stagiairs en anderen. Deze regeling geeft inzicht voor iedere betrokkene welke gegevens dat zijn. Ook geef je duidelijk aan waarvoor je de gegevens nodig hebt. Je geeft aan met wie je ze mogelijk gaat delen. Er is duidelijk voor de medewerkers welke rechten ze hebben. Een dergelijk reglement is niet verplicht. Het geeft echter wel invulling aan een goed werkgeverschap. Je voldoet hiermee richting je medewerkers aan de privacyrichtlijnen.
Wat je zelf moet invullen in dit reglement
Je moet de naam van de organisatie invullen. Ook moet je kijken met wie je de informatie deelt. In het model staan de meest voorkomende partijen. Het kan zijn dat jullie ook nog met anderen delen. Aan het einde moeten de gegevens van de contactfunctionaris ingevuld.
Samenvatting
Bevat bepalingen over:
- opsomming van soorten persoonsgegevens;
- redenen van verzameling;
- toestemming;
- beveiliging data;
- duur;
- partijen waarmee gedeeld wordt;
- rechten van medewerker;
- wijzigingen en contact.
Context
Met de invoering van de AVG moeten ook werkgevers zich realiseren dat zij persoonsgegevens opslaan van medewerkers. Belangrijk uitgangspunt in de privacyregelgeving is openheid en verklaren. Met deze privacyregeling personeel geef je het personeel inzicht in wat er verzameld is en waarom.