Bestuursregeling directie BV
De statutair directeur van een BV wordt aangesteld door de aandeelhouders. Die bestuurder (juridische naam voor directeur) is vervolgens bevoegd om namens de BV te handelen. De aandeelhouders willen afspraken maken welke besluiten de bestuurder mag en kan nemen. Dat doen ze in een bestuursregeling.
In dit reglement worden de belangrijkste taken en bevoegdheden vastgelegd. Voor een aantal besluiten is eerst toestemming nodig van de aandeelhouders. Dit bestuursreglement bevat ook taken die de directie uit moet voeren. Dat betreft o.a. het opstellen van een beleidsplan en rapportages. Ook neem je een vergaderfrequentie op tussen de directie en aandeelhouders. De directie zorgt voor de voorbereiding van die bijeenkomsten.
Wat moet je zelf invullen
De feitelijke gegevens over de BV. De invulling van beslissingen die je wilt voorbehouden. Het soort gegevens dat je wilt hebben als aandeelhouders. Deze regeling geeft een kader, de invulling verschilt per organisatie.
Samenvatting
Bevat bepalingen over:
- Benoeming en ontslag;
- Beleid;
- Taakverdeling mogelijk bij meer directeuren;
- Verplichte werkzaamheden, zoals jaarrekening voorbereiden;
- Opsomming van besluiten die directeur niet zelfstandig kan nemen, zoals rechtsgedingen en duurverplichtingen;
- Openheid en belangenverstrengeling.
Context
Je gebruikt dit document in de volgende situatie:
Een bestuurder die geen aandeelhouder is van een BV kan de directie over het bedrijf voeren. De gezamenlijke aandeelhouders maken een lijst met besluiten, een bestuursregeling, die niet zonder toestemming van de aandeelhouders genomen kunnen worden. Het gaat dan om onderwerpen die grote gevolgen hebben voor de onderneming zoals aangaan van een bankkrediet, starten van juridische procedures of het toezeggen van een pensioenregeling.
Reviews
Er zijn nog geen reviews.