Consumentenrecht

Onjuiste energie jaarafrekening aanvechten

“Wat kan ik doen tegen een te hoge energierekening?” In eerste instantie moet je bezwaar maken bij de energiemaatschappij. Dat kan met onze voorbeeldbrief. Daarna kun je naar de Geschillencommissie.

Bezwaar tegen een onjuiste energierekening

Denk je dat jouw jaarafrekening of energierekening te hoog of onjuist is? Dan moet je aan de energieleverancier mededelen dat je het niet eens bent met de hoogte van de energierekening. Gebruik daarvoor onze modelbrief klacht over te hoge energierekening. Daarin staan alle belangrijke punten om jouw klacht zo goed mogelijk voor te leggen aan de energieleverancier. Lees ook ons artikel over een klacht tegen een te hoge telefoonrekening.

Maximumprijzen

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is de officiële toezichthouder op energiebedrijven. De ACM controleert of energiemaatschappijen niet meer dan de maximumkosten voor energie en gas in rekening brengen.

De maximumprijzen voor aansluitkosten van elektriciteit en gas en de maximumprijzen voor transportkosten kun je vinden op de website van de ACM. Daarmee kan je controleren of de in rekening gebrachte energiekosten hoger zijn dan is toegestaan. Je kunt de ACM niet inschakelen om te bemiddelen met de energiemaatschappij.

Klacht en geschillencommissie

Als je meent dat de kosten hoger zijn dan het toegestane maximum of gewoon niet kloppen, dan is de eerste stap contact opnemen met het energiebedrijf. Als jouw klacht niet tot aanpassing van de jaarafrekening leidt, moet je jouw klacht schriftelijk indienen bij jouw energieleverancier. Je maakt dan formeel bezwaar. Kijk voor de zekerheid even in de algemene voorwaarden van de energieleverancier of er regels zijn over het maken van bezwaren en waaraan jouw bezwaarbrief moet voldoen. De algemene voorwaarden kan je vinden op de website van de energieleverancier en ook bij het energiecontract.

Mocht de energieleverancier niet ingaan op jouw klacht of jouw klacht afwijzen, dan kan je eventueel nog besluiten om de klacht voor te leggen aan de geschillencommissie voor deze branche: de Geschillencommissie Energie. Dat is een onafhankelijke commissie die jouw klacht gaat beoordelen. De energieleverancier is gebonden aan de uitspraak van de geschillencommissie. Een procedure bij de geschillencommissie is een goedkoper en minder tijdrovend alternatief voor een procedure bij de rechter.