Social Media Code voor op het werk
Een reglement waarin de belangrijkste regels voor het gebruik van social media op het werk zijn vastgelegd. Wat kan/mag wel en wat niet? Het geeft duidelijkheid aan werknemers en leidinggevenden. Zo maak je als werkgever duidelijk wanneer werknemers zich namens het bedrijf mogen presenteren.
Je geeft aan dat er op bepaalde zaken auteursrecht kan rusten. Verder geef je een procedure voor conflicten die kunnen ontstaan en hoe dan te handelen. Dit model bevat ook bepalingen over LinkedIn profielen.
Wat moet je zelf invullen
Vul de gegevens van je eigen organisatie in. Aangezien het een snel veranderend landschap is, moet je de code regelmatig evalueren en bijstellen. Het is beter om geen opsomming te geven van wat je exact onder social media verstaat. Wie weet er bijv. nog wat Hyves of Schoolbank is? Eenzelfde lot kan straks zijn weggelegd voor Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram en andere platforms.
Samenvatting
Bevat bepalingen over:
- Algemene toestemming gebruik sociale media;
- Geheime informatie;
- Online gesprekken met klanten;
- Recht werkgever om werknemers online te volgen.
Context
Je gebruikt dit document in de volgende situatie:
Het gebruik van social media in organisaties (bedrijven, overheden, non-profit instellingen) door medewerkers is niet meer weg te denken. Medewerkers kunnen ook in hun vrije tijd uitingen doen over hun werk of werkgever. Tijdens hun werk kunnen ze via sociale media in contact komen met klanten, collega’s of concurrenten. Deze code biedt houvast voor werknemers en werkgevers.
Wat is een social media code?
Een social media code is een aanvulling op de arbeidsvoorwaarden. Het maakt onderdeel uit van de standaard personeelsregelingen, zoals een privacyreglement en internetprotocol. In dergelijke regelingen leg je voor de hele organisatie vast welk gedrag je verwacht. Zowel werkgever als -nemer leggen zich hiermee vast. In het algemeen komt de regeling tot stand in overleg tussen werkgever en personeelsleden.
In welke geval gebruik je een social media code?
Als de organisatie een bepaalde omvang krijgt dan moet je sommige zaken gaan vastleggen. Je hebt niet meer vanzelf gemeenschappelijk gedragen waarden en normen. Die moeten jullie in onderling overleg vaststellen en daarna vastleggen. Deze regeling gaat specifiek over het gebruik van alle vormen van social media tijdens en buiten werktijd.
Reviews
Er zijn nog geen reviews.