Bij wie gratis reparatie van product eisen?

Bij wie gratis reparatie van product eisen?

Home ยป Bij wie gratis reparatie van product eisen?
8.0
Wie repareert mijn aankoop die niet deugt?

De wet zegt dat de verkoper een ondeugdelijk product gratis moet repareren. De verkoper is de persoon, winkel of internetwinkel van wie je het product hebt gekocht. Die kan zich niet verschuilen achter een fabrikant.

Gratis reparatie van product eisen

Naar wie stuur ik een brief als ik niet akkoord ben met het betalen voor reparatie van een product?
Je hebt, als consument, een product gekocht dat kapot is of kapot gaat. Simpel gezegd gaat het om een slecht product dat niet voldoet aan redelijke verwachtingen. Op grond van de wet is de verkoper dan verplicht tot gratis reparatie product. Hij kan het zelf doen, of laten doen.

Stel dat de verkoper waar je het product hebt gekocht, het product niet of niet kosteloos wil repareren bijvoorbeeld omdat de fabrieksgarantie is verlopen. In dat geval kan je gebruik maken van onze gratis voorbeeldbrief waarin je aangeeft dat je niet akkoord gaat met betalen voor de reparatie van het gekochte product. Naar wie moet je die brief eigenlijk sturen? Naar de winkelier waarvan je het product hebt gekocht, het hoofdkantoor van de winkel of de fabrikant?

Verkoper is verantwoordelijk voor reparatie

Groen vinkje

De wet zegt dat de verkoper een ondeugdelijk product gratis moet repareren. De verkoper is de persoon, winkel of internetwinkel van wie je het product hebt gekocht. Het is dus degene met wie je de koopovereenkomst hebt gesloten.

De verkoper is dus steeds en altijd wettelijk verantwoordelijk. Die verantwoordelijk kan de verkoper niet omzeilen door je door te verwijzen naar de fabrikant of een ander. Dus: er zit geen fabrieksgarantie meer op, is geen excuus. De verkoper kan vervolgens zelf de fabrikant inschakelen voor de reparatie, maar de verkoper blijft zelf verantwoordelijk voor kosteloze reparatie. Neem eventueel voor de zekerheid contact op met de fabrikant, omdat die soms duidelijkheid kan verschaffen over hoe wordt omgegaan met reparatieverzoeken.

Reparatie niet meer mogelijk of reparatie niet gewenst

Wat nu als reparatie van het product niet meer mogelijk is of als je geen reparatie meer wil. In dat geval kan de verkoper uit klantvriendelijk nog besluiten om het aankoopbedrag terug te geven of een vervangend product te geven. Mocht de verkoper dat niet willen doen, dan kan je de koopovereenkomst ontbinden of ongedaan maken. Gebruik hiervoor onze gratis voorbeeldbrief voor het ongedaan maken van de koopovereenkomst.

Een tussenvorm is een gedeeltelijke terugbetaling van het door jou betaalde bedrag.
Voordat je de koopovereenkomst ongedaan mag maken, moet de verkoper wel eerst de gelegenheid hebben gehad om de overeenkomst na te komen. Gebruik daarvoor onze gratis voorbeeldbrief ingebrekestelling. De ingebrekestelling is een laatste aanmaning.
Is het gebrek al direct duidelijk? Heb je het product online gekocht? Dan is het mogelijk nog op tijd om het kosteloos te retourneren zonder opgave van reden. Bij online verkopen heeft een consument recht op retour. Gaat het om kleding dan zijn er specifieke regels voor terugsturen. Dat geldt ook voor producten die specifiek voor jou gemaakt zijn.

Lees meer

Join the discussion
0
Je winkelwagen