Consumentenrecht

Binnen hoeveel dagen aankoop retourneren of terugsturen?

Termijn retourneren of terugzenden consumentenkoop

Als consument heb je bij de aankoop van een product recht op een bedenktijd of herroepingtermijn van minimaal 14 dagen. Dat ontbindingsrecht heb je in principe alleen bij een internetaankoop (koop op afstand) of bij een koop buiten een verkoopruimte (colportage of deur tot deur verkoop). Binnen die tijd mag je als koper zonder opgaaf van reden de koop terugdraaien.

Bij een koop in een (fysieke) winkel gelden deze regels niet. Na de ontbinding moet je het product vervolgens ook terugsturen. Het moet dan wel gaan om een zogeheten consumentenkoop. Binnen hoeveel dagen moet je dat doen?

In ieder geval binnen 14 dagen

Je hebt in ieder geval 14 dagen de tijd om het product terug te sturen of te retourneren naar de verkoper. Die termijn begint te lopen nadat je de verkoper hebt medegedeeld dat je de koop hebt ontbonden. Het product hoeft niet binnen 14 dagen te zijn ontvangen door de verkoper, maar binnen die tijd worden verstuurd. De retourkosten betaal je in principe zelf, tenzij de verkoper gratis retourneren mogelijk maakt. Je hoeft ook niet te betalen als de verkoper jou niet heeft geïnformeerd over dat je de retourkosten zelf moet betalen. In dat laatste geval mag je de voorgeschoten retourkosten terugvorderen van de verkoper.

Bij een koop in een (fysieke) winkel gelden deze regels niet en mag de verkoper zelf bepalen onder welke voorwaarden en binnen hoeveel tijd je het product mag terugbrengen.

Langere retourtermijn

De verkoper mag je een langere retourtermijn hebben gegund, maar nooit een kortere retour termijn. Of je een langere termijn hebt, kan je terugvinden op de website of in de algemene voorwaarden van de verkoper.

Geen 14 dagen termijn

De 14 dagentermijn voor retourneren geldt niet als de verkoper zelf heeft aangeboden om het product bij jou op te komen halen. Dan is het afhankelijk van de verkoper wanneer het product moet worden teruggegeven. In dat geval kan je wel meteen terugbetaling van het aankoopbedrag eisen.

Hoe ontbinden?

Als je jouw aankoopbedrag terug wilt ontvangen, moet je de aankoop eerst nog wel ontbinden. Het is verstandig om schriftelijk of per e-mail te ontbinden binnen 14 dagen, omdat je moet kunnen bewijzen dat je binnen de bedenktijd hebt ontbonden. Wij hebben hiervoor drie modelbrieven gemaakt:

  1. Ontbinden verkoop op straat;
  2. Ontbinden verkoop aan de deur;
  3. Ontbinden verkoop buiten een winkel.

Niet op tijd retourneren

Als je niet op tijd retourneert, dan betekent dat niet meteen dat je geen ontbindingsrecht meer hebt. Je kunt het product dan nog steeds terugsturen en na ontvangst door de verkoper het aankoopbedrag terugeisen, maar je bent dan wel in verzuim met jouw terugzendverplichting. De verkoper kan dan schadevergoeding van jou eisen De verkoper moet wel schade hebben geleden doordat je te laat hebt geretourneerd.