Thuiswerkregeling

3,95

Met deze thuiswerkregeling maak je afspraken met de werknemer over de inrichting van een thuiswerkplek. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de werkplek. Deze bepalingen zijn bedoeld als aanvulling op een bestaande arbeidsovereenkomst.

Word-document

Eenvoudig invullen

Direct downloaden

Gelijk in je e-mail

Veilig betalen

Thuiswerkregeling voorbeeld

Deze aanvulling op de arbeidsovereenkomst bevat afspraken die van belang zijn om het thuiswerken juridisch juist te regelen. Je bent als werkgever verplicht om te zorgen voor een goede werkplek, ook bij de werknemer thuis. Ook sinds de invoering van de werkkostenregeling kun je deze aanvulling nog gebruiken. Je kunt namelijk voor ARBO aanpassingen naast de WKR een investering doen in de thuiswerkplek. Bovendien bevat de thuiswerkregeling bepalingen waarmee jij als werkgever bepaalde rechten hebt. Zo heeft de werkgever het recht de thuiswerkplek te controleren. Ook moet de werknemer instemmen met eventuele inspectie door de Inspectiedienst SZW (voorheen arbeidsinspectie).

Wat je zelf moet regelen

Je moet duidelijk maken in welke woning een werkplek wordt gerealiseerd. Daarbij doe je als werkgever een bijdrage. De bepaling is een aanvulling op een bestaande arbeidsovereenkomst.

Samenvatting

Bevat bepalingen over:

  • Vergoeding voor inrichting werkplek;
  • Toestemming van de werknemer tot betreding van de woning voor een inspectie;
  • Afspraak over controle en inspectie.

Context

Je gebruikt dit document in de volgende situatie:
Arbeidsovereenkomsten oude stijl gaan uit van werken op het kantoor/bedrijf van de werkgever. Indien de werknemer ook werkzaamheden gaat vervullen vanuit andere plekken zoals zijn of haar huis, zijn aanvullende bepalingen nodig. Dat doe je met deze thuiswerkregeling. Die gaan over geld, zoals de vergoeding voor de kosten van de werkplek. Er moeten ook afspraken komen over de inrichting en controle van de werkplek.

Je moet je realiseren dat je als werkgever altijd aansprakelijk bent voor onder andere de arbeidsomstandigheden. Dat is ook het geval als jouw werknemer thuis gaat werken. Thuiswerken is ook werken voor jou als werkgever.

Wat is een thuiswerkregeling?

Een thuiswerkovereenkomst is een aanvulling op een bestaande arbeidsovereenkomst. Die blijft gewoon bestaan en bevat alle bepalingen over de arbeidsverhouding. Met deze aanvulling regel je de specifieke zaken voor het thuiswerken. De belangrijkste aspecten gaan over de werkplek, de werktijden en de veiligheid.

Ook al werkt iemand thuis, de werkplek blijft de verantwoordelijkheid van de werkgever. Dat wil zeggen dat de arbo-wetgeving van toepassing is. Dat wil dan weer zeggen dat de werkgever enerzijds eisen kan stellen aan de werkplek bij iemand thuis. Anderzijds heeft de werkgever ook een plicht om te zorgen voor een goede werkplek.

Wat regel je in een thuiswerkregeling?

De verantwoordelijkheid levert op dat de werkgever de werkplek moet kunnen inspecteren. Omdat die werkplek in iemands huis is zijn daar strenge regels voor. Je kan natuurlijk niet zomaar iemands huis in. Met de overeenkomst heb je als werkgever nu dat afgesproken.

De andere kant van de medaille is dat de werkgever moet investeren in die thuiswerkplek. Een goede stoel, een goede PC of laptop dat zijn de basisvoorwaarden.
Bij thuiswerken zijn dan ook veiligheidsrisico’s. Gaat de werknemer wel zorgvuldig om met toegang tot de systemen van de organisatie? Je regelt dan ook dat de thuiswerkapparatuur niet door anderen gebruikt mag worden.

Wat je ook opneemt is dat de werknemer regelmatig moet rusten en zich aan de arbeidstijden moet houden. Dat kan je ook niet controleren. Maar je hebt in ieder geval voldaan aan de zorgplicht als werkgever. Je hebt het namelijk wel vermeld.

Bestand

Word-document

Soort

Overeenkomst

Taal / Language

Nederlands

Doelgroep

Zakelijk

Aantal

1 pagina

Reviews

Reviews

Er zijn nog geen reviews.

Wees de eerste om “Thuiswerkregeling” te beoordelen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Complete set voor HRM

Om je P&O goed te organiseren heb je een reeks contracten nodig. Wij hebben een set van 24 documenten samengesteld. Hiermee is jouw organisatie in één klap up-to-date.

Vaak samen gekocht met...