Verzoek verwijderen persoonsgegevens
Jouw persoonsgegevens zijn opgeslagen door een bedrijf, stichting of vereniging. Je wilt dat ze die gegevens verwijderen. Is er een wettelijke reden om niet al jouw persoonlijke data te verwijderen? Dan vraag je of ze aan kunnen geven welke er dan wel en niet gewist kunnen worden. Het is jouw recht op grond van de Algemene Verordering Gegevensverwerking (AVG) om dit te vragen.
Trouwens, je kunt ook eerst een verzoek inzage persoonsgegevens mailen of op de post doen als je niet weet welke gegevens de organisatie over jou heeft opgeslagen. Let op: wij hebben een aparte voorbeeldbrief verzoek inzage medisch dossier.
Wat moet je zelf invullen
Je vult de gegevens van jezelf en die van het bedrijf, de stichting of vereniging in. Als er op de website een Functionaris Gegevensbescherming (FG) wordt genoemd, dan richt je het verzoek aan die persoon. Vaak staat er een apart e-mailadres op de pagina Privacy onderaan de website van de organisatie.
Samenvatting
Onze modelbrief Verzoek Verwijderen Persoonsgegevens bevat bepalingen over:
- Verzoek tot verwijdering;
- Reden van het verzoek (5 mogelijkheden);
- Verzoek om toelichting als verwijdering niet mogelijk is.
In de brief staat duidelijk aangegeven dat de organisatie 14 dagen de tijd krijgt. Je vraagt ook om een bevestiging per e-mail of brief als jouw persoonsgegevens gewist zijn.
Context
Je gebruikt dit document in de volgende situatie:
Op grond van de AVG heb je recht dat een organisatie op jouw verzoek de gegevens verwijdert. Doen ze dat niet, dan kan je klagen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Organisaties hebben het recht om bepaalde gegevens niet te verwijderen. Bijvoorbeeld omdat ze bestelgegevens moeten bewaren voor de fiscus en boekhouding. Deze regels gelden niet alleen voor bedrijven. Ook verenigingen en stichtingen moeten zich hier aan houden. Een voetbalvereniging of goede doelen moeten dus ook jouw gegevens verwijderen.
Reviews
Er zijn nog geen reviews.