Consumentenrecht

Wanneer geen bedenktijd bij online bestelling?

“Heb ik altijd bedenktijd bij online aankopen?” Niet altijd. Er is zijn uitzonderingen, zoals bij op maat gemaakte spullen, bederfelijke waar, goederen voor eenmalig gebruik. Kijk daarom goed op de website van de verkoper.

Bestellingen op internet

De standaardregel is dat je als consument wettelijk en automatisch recht hebt op minimaal 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd mag je een op internet besteld product zonder reden terugsturen naar de webwinkel en heb je recht op terugbetaling van de aankoopprijs. Heb je altijd recht op die twee weken?

Aankopen in winkel

Bij aankopen in een winkel, dus een winkelpand, heb je geen bedenktijd. Die heb je alleen als de verkoper wel bedenktijd geeft, maar die is daartoe niet verplicht. Je kunt de koop wel altijd ongedaan maken als je een geldige reden hebt. Gebruik hiervoor onze brief verzoek aankoop ongedaan maken. De bedenktijd is alleen van toepassing bij consumentenkoop. Dat wil zeggen dat als je in de hoedanigheid van ondernemer iets afneemt, dat deze regels niet van toepassing zijn. Daarbij maakt het niet uit of je zzp’er bent of bijvoorbeeld een BV.

Overzicht uitzonderingen

Bij internetaankopen heb je wel een bedenktijd, maar hierop bestaan enkele uitzonderingen. Een uitzondering is ook bij een buitenlandse verkoper. Je hebt geen recht op een bedenktijd bij een consumentenkoopovereenkomst als het gaat om:

  • Een product dat specifiek voor jou (op maat of naar jouw specifieke wensen) is gemaakt en niet al is geproduceerd voordat je de bestelling had geplaatst. Dat zijn producten waarvan duidelijk is dat die voor een specifieke persoon (de koper) bestemd zijn. Zoals een fotoalbum, maatpak of gepersonaliseerde/gegraveerde sieraden. Als het product niet ook door een willekeurige andere consument zou worden gekocht, dan is er sprake van een specifiek product waarvoor geen bedenktijd geldt.
  • Een product dat snel bederft of een beperkte houdbaarheidsdatum Denk bijvoorbeeld aan vers eten of bloemen die je online bestelt.
  • Een product dat is vermengd met andere producten nadat het is geleverd, terwijl die vermenging niet ongedaan kan worden gemaakt. Denk hierbij aan via internet bestelde tuingrond of zand die je toevoegt aan een berg zand in jouw tuin. Het gaat hierbij steeds om producten die door vermenging met andere producten niet meer uit elkaar kunt halen (en terug kunnen worden gestuurd naar de verkoper).
  • Een product dat vanwege gezondheidsredenen of hygiëneredenen niet geschikt is om terug te sturen en waarvan de verpakking is verbroken. Denk hierbij aan hygiënische producten zoals ondergoed, badkleding, handdoeken en matrassen Die mag je niet terugsturen als je die al uit de verpakking of hoes hebt gehaald. Let op: als het hygiënisch product niet in een verpakking zat toen je het kreeg, dan heb je wel recht op een bedenktijd die ingaat als het product is bezorgd.
  • Kranten, tijdschriften of magazines die je eenmalig koopt. Abonnementen vallen hier niet onder.

Conclusie

Je hebt dus lang niet altijd recht op een bedenktijd. Kijk goed op de website van de verkoper en in de algemene voorwaarden. Daarin staat meestal informatie over aangeboden producten waarvoor geen bedenktijd geldt. De meeste webshops geven op de website aan of je een product kan terug sturen. Als dat niet bij het specifieke product staat vermeld en je het zeker wilt weten, is het raadzaam om even contact op te nemen met de webwinkel.

Geschillencommissie of rechter

Wil je het product retourneren maar kom je er met de verkoper niet uit over of je nu wel of geen recht hebt op bedenktijd? Dan moet je naar de rechter of naar een geschillencommissie. Kijk dan bij welke geschillencommissie de verkoper is aangesloten. Dat kan je terugvinden op de website van de verkoper en anders in de algemene voorwaarden. Een duurder en tijdrovend alternatief is een procedure bij de rechter.